ergotherapie

Concentratievaardigheden en planmatig handelen
Aanmeldencontactformulier

Voor wie?

Het kan zo zijn dat uw kind moeite heeft met concentreren en/of planmatig handelen in de klas en thuis. Om daarin begeleiding op maat te geven zal de ergotherapeut tijdens de observatiefase eerst uitgebreid in kaart brengen waar de uitdaging precies ligt. Bijvoorbeeld bij het oppikken van de instructies, het omzetten van de instructie naar de handelingen, het doorwerken en afmaken van de taak, het hebben van overzicht over de taak en deze planmatig aan te pakken enzovoort. Wanneer dit helder is worden er concrete doelen opgesteld. Er kan gewerkt worden aan het versterken van het planmatig en georganiseerd handelen en/of het trainen van concentratievaardigheden. Eventueel kunnen hier hulpmiddelen bij ingezet worden zoals het gebruiken van een geluiddempende koptelefoon, een wiebelkussen of een study buddy.

Bij deze hulpvragen wordt er ook gekeken naar de sensorische informatieverwerking van het kind. Dit is nodig omdat de sensorische informatieverwerking altijd invloed heeft op de concentratie. Door het ‘prikkelprofiel’ van het kind in kaart te brengen wordt duidelijk door welke prikkels het kind mogelijk sneller afgeleid wordt of dat het kind mogelijk juist extra prikkels nodig heeft om zijn/haar alertheid op peil te houden.